بررسی تاریخی ـ روایی مسئله طلاق های مکرر و منسوب به امام حسن(ع)
نویسندگان
چکیده
یکی از مسائل مطرح شده درباره امام حسن(ع)، مطلاق بودن ایشان است. مسئله اصلی این پژوهش، بررسی تاریخی ـ روائی این نسبت و علل و اسباب تاریخی آن است. به نظر می رسد، این نسبت، ریشه در خصومت خلفای عباسی با حسن بن علی(ع)، (به دلیل قیام های حسنیان) دارد؛ زیرا که در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی خورد. اختلاف فراوان در شمار همسران، نبود نام و نشان از آنان در تاریخ و دیگر دلایل عقلی و نقلی، گواه نادرستی این انتساب است. افزون بر این اگر چنین بود، دستگاه تبلیغاتی اموی از این مستمسک علیه امام(ع) سود می جست. در پژوهش پیش رو تلاش شده است تا ضمن بررسی اصل مسئله، در دو حوزه تاریخ و حدیث، علل نادرستی آن، به روش تحلیلی ـ انتقادی مورد بررسی و علل رواج این انتساب مورد اشاره قرارگیرد. طبیعی است منابع این پژوهش، ترکیبی از منابع حدیثی، تاریخی و کلامی باشد.
منابع مشابه
بررسی تاریخی ـ روایی مسئله طلاقهای مکرر و منسوب به امام حسن(ع)
یکی از مسائل مطرح شده درباره امام حسن(ع)، مطلاق بودن ایشان است. مسئله اصلی این پژوهش، بررسی تاریخی ـ روائی این نسبت و علل و اسباب تاریخی آن است. به نظر میرسد، این نسبت، ریشه در خصومت خلفای عباسی با حسن بن علی(ع)، (به دلیل قیامهای حسنیان) دارد؛ زیرا که در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمیخورد. اختلاف فراوان در شمار همسران، نبود نام و نشان از آنان در ت...
متن کاملبررسی تاریخی طلاق با توجه به حق طلاق
طلاق موضوعی است که در طول تاریخ بشریت از زمانی که ازدواج صورت گرفته است وجود داشته و در طول تاریخ دست خوش تغییراتی بوده است که این تغییرات با توجه به بعد زمان و مکان متفاوت بوده است.در واقع بعد از ظهور اسلام حکم طلاق دستخوش تغییراتی بوده است. یعنی طلاق در اسلام حکمی نیست که تاسیسی باشد و یک حکم امضایی است، لذا با توجه به شرایط زمانی و مکانی دوران ظهور اسلام حق طلاق نیز توسط شارع مقدس امضاء شده ...
متن کاملبررسی تاریخی طلاق با توجه به حق طلاق
طلاق موضوعی است که در طول تاریخ بشریت از زمانی که ازدواج صورت گرفته است وجود داشته و در طول تاریخ دست خوش تغییراتی بوده است که این تغییرات با توجه به بعد زمان و مکان متفاوت بوده است.در واقع بعد از ظهور اسلام حکم طلاق دستخوش تغییراتی بوده است. یعنی طلاق در اسلام حکمی نیست که تاسیسی باشد و یک حکم امضایی است، لذا با توجه به شرایط زمانی و مکانی دوران ظهور اسلام حق طلاق نیز توسط شارع مقدس امضاء شده ...
متن کاملنگاهى به تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى(ع)
نقد و بررسى «تفسیر امام حسن عسکرى(ع)» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتسابش به آن حضرت(ع) است. نویسنده پس از گزارش سبک و سند تفسیر به بررسى شخصیت رجالى مفسّر استرآبادى - مهمترین راوى تفسیر حاضر - پرداخته و از مجموع گفتهها و اظهار نظر موافقان و مخالفان به این نتیجه رسیده است که دلیلى بر تضعیف و دلیل منصوصى بر توثیق وى وجود ندارد. بنابراین، مفسّر استرآبادى مجهولالحال است، جز اینکه گروهى از ...
متن کاملاماکن منسوب به امام علی(ع) در حجاز
در سرزمین حجاز، مساجد و زیارتگاههای متعددی وجود داشته که به یادبود محل حضور و نماز خواندن پیامبرخدا9 و دیگر شخصیتهای مقدس مسلمانان یا در ارتباط با حوادث سرنوشتساز صدر اسلام بنا گردیده است. امیر مؤمنان علی7 از جمله شخصیتهایی است که زیارتگاهها و مکانهای متعددی به نام ایشان در حجاز وجود داشته است. این نوشتار به واکاوی اماکن و زیارتگاههای منسوب به آن حضرت و تبیین نوع ارتباط آنها با ایشان می...
متن کاملابوجعفر مرعشی راوی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)
ابوجعفر مرعشی محدثی بوده که ابومنصور طبرسی و ابوسعد سمعانی بیواسطه از او روایت کردهاند. طبرسی در کتاب الاحتجاج روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) را از ابوجعفر مرعشی نقل کردهاست. نویسندۀ الاحتجاج تمام روایات را بدون ذکر سند آوردهاست؛ اما روایات تفسیر یادشده را بهدلیل عدم اشتهار این تفسیر، با ذکر سند مقرون ساختهاست. سمعانی نیز در الانساب ابوجعفر مرعشی را شنا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامیجلد ۷، شماره ۲۴، صفحات ۱۳۵-۱۶۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023